ARoS, museum for samtidskunst i Århus

Drengen og jeg. Foto © Evgeniia Loviagina

Drengen og jeg. Foto © Evgeniia Loviagina

Et af de mest berømte museer i Århus — ARoS — er ganske bredspektret. Gæsterne vil her finde samlinger af malerier, tegninger og skulpturer af såvel danske som udenlandske kunstnere. Men på så stort et område har man også fundet plads til repræsentanter for samtidskunsten, blandt andet til dem, der arbejder indenfor genren eksperimenterende kunst. Sådan er en enorm, fem meter høj skulptur af en hugsiddende dreng, skabt af Ron Mueck, blevet til en slags symbol for museet.

I bogstavelig forstand påkalder “Dit regnbuepanorama” (Your rainbow panorama) sig opmærksomhed: en rundgang anbragt på AroS-bygningens tag og bestående af glasruder i alle regnbuens farver. Man kan gå i denne rundgang og betragte byen igennem glas; da ser man byens bygninger i rød, orange, gul og andre farver. Ifølge projektets skaber, Olafur Eliasson, tager dette panorama del i en dialog med den eksisterende arkitektur og højner det, som allerede er givet, det vil sige byudsigten. Museumsbygningen er bygget sådan, at den erindrer om Dantes kredse, der tager dem, der ønsker det, med på vejen fra helvede til paradis og tilbage.

Video  © Studio Olafur Eliasson

Eliasson har også skabt andre storværker: Med mange lamper har han projiceret og reflekteret en enorm halvsol i spejlloftet på Tate Modern i London, så der blev dannet en hel sol i rummet; han har farvet fem byers floder grønne, sat byvandfald i gang, leget med strålekranse, refleksioner, glas, spejle, regnbuer, tåger og vand. Men højdepunktet i hans skaberværk er regnbuepanoramaet.

Eliassons sol på Tate Modern. Foto Damien du Toit

Eliassons sol på Tate Modern. Foto © Damien du Toit

En anden usædvanlig udstilling, som er fast på ARoS og kaldes Face to Face, skyldes Tony Oursler, en amerikansk kunstner, som er meget berømt for sine installationer og usædvanlige performances.